Изграждане на втори гребен канал със зона за отдих и развлечения

 

 

 

 

 

Новини по проекта:

———————————————


Построяването на втори гребен канал ще изстреля Пловдив в топ 5 на градовете с най-желани водни съоръжения в света за провеждане на състезания от висок ранг. След 2020г. без помошен канал е немислимо организирането на престижнимеждународни състезания.

През юли 2013г. Община Пловдив подписа договор за изготвянето на комплексен проект за изнвестционна инициатива за дублиращгребен канал, северно от съществуващото съоръжение, зеленина и обществено обслужваща дейност по плана на спортен комплекс “Отдих и култура”.

Пловдив е град с традиции в гребането и кану-каяка и е дал на България много олимпийски шампиони. Затова превръщането му в международен център на гребните спортове е важен приоритет за Община Пловдив. Развитието на спортната инфраструктура има и пряко отношение къмикономиката на града. Събитийният туризъм ще даде добавена стойност в развитието на Пловдив.

През юни 2014г. по време на обсъждане на идеята за вторигребен канал подкрепа  за мащабния проект изразиха изпълнителният директор на Международната федерация по гребане Мат Смит, директорът на гребния канал в Мюнхен Бен Шумахер, както и представители на браншови и неправителствени организации.

В момента Гребният канал в Пловдив е най-бързото трасе в света. С потрояването на дублиращ и всички атракциони в парка, съоръжението ще се превърне в едно от най-добрите в света.

Проектът предвижда озеленяване и паркова зона от 650 декара, атракции за гражданите като водни ски, миниголф, фитнес на открито, детски и спортни площадки, зелени училища, велоалеи и др.

Ориентировъчната дължина на дублиращия канал е около 2100м, адълбочината му – не повече 1,50метра.

Непосредствена близост до съоръжението е екопарк “Марица”.Площта от 10 хектара на допълнителния канал засяга част от заливната тераса на Марица, която е защитена природна територия и е в европейската мрежа Натура 2000. Този крайградски парк предвижда чрез възстановяване на заливна тераса от около 100 хектара с три типа местообитания: сладководни, заливни гори и равнинни гори. Възстановяването на засегнати хабитати е рядък пример в света, още повече в толкова голям мащаб. В проекта са заложени следните цели:

- повишаване на обществената значимост на територията – възстановените съобщества се очаква да играят ролята на естествена ботаническа градина;

- екологично възстановяване на естествени горски местообитания – крайречни и равнинни гори – по поречието на реката;

- възстановяване на езерни местообитания (стари мъртвици) и съобщества от висша водна растителност с висока консервационна стойност;

- възстановяване на гнездови местообитания на редки  за Европа колониално гнездящи птици (чапли, корморани, рибарки);

- постигане на ефективно и природосъобразно управление на водната екосистема.
Презентация

 

 

17 votes, average: 3,76 out of 517 votes, average: 3,76 out of 517 votes, average: 3,76 out of 517 votes, average: 3,76 out of 517 votes, average: 3,76 out of 5 (17 гласувания, средно: 3,76 от 5)
За да гласувате трябва да сте логнат потребител.
Loading ... Loading ...

23 Коментари

  1. Просто изглежда невероятно красиво ! Дано стане факт в близкото бъдеще. Риболов,колоездене,водни спортове,отдих в парка …. Всичко това звучи наистина невероятно и мисля,че пловдивчани го заслужаваме ;) Нека покажем на останалите,че можем да реализираме проекти и станем отново най-добрия град за живеене !

    • КОЕ ОТ ВСИЧКИТЕ ? ? ? ЗА 64 ГОДИНИ ВИДЯХ КАКВО СЕ СЛУЧИ ! УНИЩОЖЕНИЕ … И ??? УЖАС ! ! ! ЗАЩО НЕ МИСЛИМ ЗА НАШАТА КРАСИВА ПРИРОДА В СЪЗВУЧИЕ С ХОРАТА ! ! ! КОМУ Е НЕОБХОДИМО ЦЕЛИЯ ТОЗИ ПРОЕКТ ! ЗА ШЕПА ЕЛИТНИ / ??? / СПОРТИСТИ КОИТО ВИЖДАМЕ КЪДЕ СЕ КЛАСИРА ПО ОЛИМПИАДИ !!! НАИСТИНА – ТОВА ЛИ НИ Е НЕОБХОДИМО ! НА ФОНА НА ТЕЗИ ЗАБОЛЯВАНИЯ СРЕД ДЕЦАТА – НЕЕЕЕЕЕЕ ! ! !

  2. Ако всичко това се комбинира с един пешеходен мост към Кършияка така, че младежите от Общежитията на езиковите гимназии и кампуса на ПУ, който започва да се строи, да имат директен достъп от няколко стотин метра до Гребната, а не да обикалят 6-7 километра и повече през моста на “В. Априлов” или да рискуват живота си през Железния мост, нещата ще са абсолютно перфектни. Мисля, че от частния комплекс Марица Гардънс бяха проявили интерес към изграждането на подобен мост. Ако има вариант Общината съвместно с комплекса да изградят този мост, то това ще е от полза за много хора.

  3. Да добавя към предния си коментар, че последно като говорих с жена от представителството на Марица Гардънс ми казаха, че те имат желанието да го направят за своя сметка (той ще е малък, само пешеходен мост), но от Общината ги спъват. Не знам дали е вярно, ако тук някой може да даде повече информация ще е добре, но отново да кажа, че Общината ако не с друго може просто да помогне чисто документално да се задвижи проекта за въпросния мост, вместо да ги спъва.

  4. На мен лично не ми се нрави идеята за изсичането на всички тези дървета, особено на някои огромни брези в тази зона. Макар и да спортувам там по различни начини и да искам някакъв вид сегрегация на “разхождащи се” и “спортуващи”, не ми се жертва гората, колкото и занемарена да е в момента.

  5. Изсичането на такава огромна площ е грях. Дърветата там са стари, много стари и са дом на всички онея птици дето сте ми сложили в презентацията да ме радват, но те ще избягат естествено. Много хубав проект, вложен е огромен труд но би било много по-полезно за всички да се оправи съществуващия гребен канал и всички спортни съоражения около него, повечето от които са занемарени и запустяли, особено тоя мрачен строеж – стадиона. Пък тогава, ако ни е тясно и в Пловдив тренират хиляди гребци, направете още един канал, няма лошо.

    • Soguru D, явно изобщо не си запознат. Не е до тясното. Ако няма втори гребен канал няма да могат да се провеждат повече международни състезания. Именно затова Международната федерация по гребане ни дава пари да направим дублиращия канал – от една страна това е голямо признание за Пловдив и Гребния канал, а от друго за такива като теб е обяснение защо не се оправят другите неща – защото парите идват от тази федерация и са именно за изграждане на втори гребен канал. На съществуващия няма какво да му се оправя. Защо пишеш “да се оправи съществуващия гребен канал “??? Какво да му се оправи? Ако от Общината послушат такива като теб и се откажат да правят проекта и откажат парите на федерацията, скоро и самият Гребен канал ще запустее и ще стане като стадиона. Кому е нужно това? А за птичките – не се притеснявай чак толкова. Далече няма да бъдат изсечени всички дървета, така че те ще се преместят, защото хабитатът им е изключително благоприятен, така че няма да изчезнат или да се махнат. Що се отнася до дърветата – ти сам казваш, че повечето са много стари. Иди и ги виж – наистина са много стари и умират така или иначе. Затова в някои части от Гребната започна изсичане и ново залесяване, защото всички дървета имат живот и рано или късно трябва да бъдат подменени. Така че нищо от това, което си написал или не е вярно, или не е такъв проблем, за какъвто го представяш.

  6. Здравейте, надявам се коментарите ни тук да не са безсмислени. Трудно можем да изразим мнение по теми свързани с развитието на града ни, но тук изглежда правилното място.
    По същество, в спомените от детските ми години изкачат едни красиви картини на гребци трениращи не някъде другаде а в коритото на реката с която природата ни е дарила. Все още съществува съоръжението регулиращо нивото на реката, друг е въпроса дали функционира, но защо не се помисли финансиране на проект правещ реката ни един красив гребен канал на който всеки Пловдивски гост или гражданин би се радвал? Аз лично не одобрявам дублирането в този вид на гребния канал! А що се отнася до всички останали позиции по представения проект, ги приветствам на 100%.
    Надявам се, все пак да се намери най-доброто решение и се облагороди това приказно кътче от Пловдив.

  7. Г-н Миленов, явно не сте запознат с термина “Лонгозна гора”. Съветвам Ви да прочетете преди да пишете за “много стари и умиращи дървета”. Освен това май не сте запознат с факта, че част от дърветата, които ще бъдат изсечени са ВЕКОВНИ дървета, което ги прави наистина стари, но не и умиращи. Хайде преди да унищожим още едно от истинските богатства на България и в частност Пловдив да помислим преди това.
    А иначе сте прав. Втори гребен канал е нужен, за да се провеждат състезания, но не е нужно да е толкова дълъг. Освен това все още не предоставено писмено доказателство от Общината за “нужността” от такъв гребен канал като задължително условие и технически параметри, за да знаем колко дълъг е необходимо да бъде той. Тъй, че във вашият случай се получава “празно говорене” без доказателства на думите.

    • Г-н Стойчев, няма нужда да чета нищо по темата. Достатъчно е, че често се разхождам там (от страната на реката) и виждам колко изсъхнали дървета има. Да, ще има и “жертви”, т.е. здрави дървета, които ще трябва да бъдат махнати от трасето на новия гребен канал, но няма как. Между другото далеч не всички дървета между настоящия канал и реката ще бъдат премахнати. Май Вие трябва да попрочетете малко повече по темата и да видите, че далеч няма да бъдат изсечени всички дървета, че да се прави чак на такъв проблем. По отношение на това дали трябва такъв канал – Международната федерация по гребане достатъчно ясно е дала указания за канала, за да осигури финансирането му, а именно, че новият канал трябва да се свързва със стария в началото и края на стария канал. Какво повече от това Ви е необходимо? Освен всичко до тук, важно за отбелязване е, че от Общината вече започнаха ново залесяване около Гребния канал и в проекта на новия канал е залегнало допълнително залесяване за сметка на всички дървета, които ще трябва да бъдат премахнати (пак важното уточнение, че далеч няма да са всички между настоящия канал и реката).

  8. Отличен проект с добър дизайн и дано и добро изпълнение. Само частта с хотела мако ми бяха при все колко хотели има в Пловдив вече.

  9. Г-н Миленов с риск да вляза в личен спор с Вас отново ще повторя не предоставено ПИСМЕНО доказателство от Общината за “нужността” от такъв гребен канал. Надявам се знаете какво означава едно доказателство да е писмено. Тези указания на Международната федерация по гребане, за които пишете, писмени ли са? И ако са писмени къде могат да бъдат видени? Моля, ако сте компетентен да отговорите на тези въпроси, да го направите.
    Само нека да уточня нещо между сухо, изсъхнало (мъртво) и болно дърво има съществена разлика. Освен това аз също тичам от страната на Марица, по пътеката и не споделям Вашите наблюдения. Явно или минаваме по различни места, или не виждаме едно и също.
    А относно залесяването и зелените площи май най-добре е да потърсите професионално мнение, като например на Съюзът на ландшафтните архитекти. В противен случай ще звучите малко като лаик. Но мисля, че и без тяхна помощ мога да Ви обясня, че залесяването не просто садене на фиданки. Много е просто. Когато отрежеш например едно 40 годишно дърво, дори и да засадиш 40 фиданки на негово място, то не можеш да постигнеш ефектът на това 40 годишно дърво. Залесяването се извършва поетапно, а не брутално обезлесяване и засаждане на фиданки.
    Предполагам, че сте запознат и с това какъв ефект ще има отрязването на целия този масив от дървета върху микроклимата на Пловдив?! Е аз мога да Ви загатна. Унищожаването на гората ще рефлектира директно върху температура в града и то най-осезаемо лятно време. Температурите ще се вдигнат. “Дървото” не е просто дърво, то е живот и когато дърветата са гора, то те влияят осезателно върху живота ни. За това се замислете преди да отсечете и едно дърво в повече.

  10. Не съм специалист, но като гледам хората по света какво правят , съм на мнение че всичко е възможно. ЗА ВТОРИ КАНАЛ, КОЙТО Е С ЦЕЛ ЗАГРЯВКА И ОТПРАВЯНЕ КЪМ СТРАТА (НЕ ПРЕТЕНДИРАМ ЧЕ Е ВЯРНО) МОЖЕ СПОКОЙНО ДА СЕ ИЗМИСЛИ КАНАЛ ПО ПОРЕЧИЕТО НА РЕКАТА. Очевидно е че недоворим за разстояние при положение че реката е до канала, и кому е нужно меду двете да има ище водни зони. НЕ ИЗСИЧАЙТЕ ГОРАТА И БЕЗ ТОВА Е МАЛКО!!! НАПЪЛНО ВЪЗМОЖНО Е В КОРИТОТО НА РЕКАТА ДА СЕ НАПРАВИ ДОПЪНИТЕЛЕН КАНАЛ!!!

    • “НАПЪЛНО ВЪЗМОЖНО Е В КОРИТОТО НА РЕКАТА ДА СЕ НАПРАВИ ДОПЪНИТЕЛЕН КАНАЛ” Това е една много добра идея. Направено ли е такова проучване? Много добра е и идеята за пешеходен мост между езиковите гимназии и улицата към стадиона, паралелен на ж.п. линията.

    • Адаш, напълно подкрепям твоето мнение. Струва ми се значително по-подходящо да е в коритото на реката. Така ще може да се коригират и бреговете на реката.

      От финансова гледна точка тези 3 състезания, на които уж се надяваме да ги вземем, не виждам как ще донесат печалба от по 4 милиона всеки, че да сме на нула поне!

      Каква е икономическата целесъобразност да се вложат пари във втори канал?

    • Не, в коритото на реката не може да се прави гребен канал – директивите за Натура-2000 забраняват това.

  11. Хубаво, само че част от проекта навлиза в защитена зона! Нека се има това предвид и да се запазят защитените растения и животни.

  12. Аз лично мисля,че не се използва и сегашната Гребна база ефективно за да се строи и нова…. Тези всичките средства могат да се дадът за реконструкция на Стадион “Пловдив” и всички спортни съоражения наоколо както и Спортното училище …Нека гората бъде направена в парк с алеи и места за пикник и безброи велоалеи ….

  13. В Монрел, Познан, Мюнхен, Милано, Севиля, Люцерн няма такива допълнителни канали. Там са се провеждали световни първенства по гребане. Този втори канал не е задължителен за такова първенство. Условието за втори гребен канал е по скоро с пожелателен характер. Ако това не е така нека от общината публикуват писмено изискването на “FISA” за ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН дублиращ канал.

  14. Здравейте,

    проектът наистина е доста впечатляващ, но за да имаме втори гребен канал в този вид ще е необходимо да се изсече вековна гора, попадаща в защитена територия. Разбирам желанието за развитие на спорта и съм с две ръце за това, но не мога да приема този проект като допустим. Аз също съм на мнение, че вторият гребен канал може да се разположи направо в коритото на река Марица. Така ще запазим природата и ще постигнем желания резултат. Моля, не правете нещата на всяка цена, само и само да се усвоят едни пари!

  15. Проектът и подписаният договор са в нарушение на две европейски директиви – за местообитанията и за птиците. Това води до нарушение на два български закона – за биологичното разнообразие и за защитените територии.
    Цялото протежение на Марица (коритото и бреговете) попадат в Натура 2000 по двете директиви.
    Всички знаем, че в момента се толерира изсичането на гората в “Острова”, където са планирали втория канал, но това не може да промени статута на Натура-зоната. Общината ще “усвои” (по-точно ще си раздаде) европейските пари, но след това отново ще и трябват пари за разрушаване на втория гребен канал и за рекултивация на мястото.
    Проектът в този му вид е вреден за града и облагодетелства тесен кръг.

Изпрати коментар